Arkadiusz Czapla
Kontakt:
e-mail : Napisz do mnie
GG : 4974783


SEO Stats powered by MyPagerank.Net
Blog > Komentarze do wpisu

Dieta przy zapaleniu stawów



Jak dbać o stawy ?



Twoja codzienna dieta ma znaczący wpływ na to, jak sprawnie możesz się poruszać. Odpowiedni jadłospis, może przyczynić się do złagodzenia stanu zapalnego w stawach,a także zmniejszenia dolegliwości.

Co jeść, by pomóc stawom?



Tłuste ryby morskie (śledź, makrela, sardynki, tuńczyk) - ryby są bogatym źródłem wapnia, białka oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Składniki te regenerują stawy oraz poprawiają ich ruchomość. Ryby jedz 5 razy w tygodniu.

Chude mięso oraz wędliny i drób - bogate w białko, żelazo, cynk oraz witaminy z grupy B. Pomogą utrzymać Ci stawy w dobrej kondycji. Warto je jeść 3 razy w tygodniu.



Jaja - źródło wysokowartościowego białka oraz pierwiastków dobrych dla stawów. Jajka zjadaj 2 razy w tygodniu.

Produkty zbożowe, warzywa, owoce - źródło wielu witamin (C, z grupy B) oraz bioflawonoidów, które wymiatają z organizmu szkodliwe wolne rodniki i biorą udział w wytwarzaniu kolagenu, który buduje stawy. Jedz codziennie 5 porcji.

Odtłuszczone produkty mleczne (mleko, twaróg, jogurt, kefir) - dostarczą Ci białka, wapnia, a także witamin A i D, które szczególnie potrzebne są organizmowi, gdy bolą stawy. Zjadaj 3 porcje dziennie.

Kurkuma, imbir, goździki, anyż - to przyprawy o działaniu przeciwzapalnym. Pomogą także w zmniejszeniu obrzęku i złagodzą ból stawów. Warto regularnie dodawać je do potraw.

Woda mineralna, herbaty owocowe i ziołowe, soki warzywne -  przyczynią się do zmniejszenia stanu zapalnego w stawach. Pij codziennie 6-8 szklanek.

Jedzenie, które może zaszkodzić


Jeżeli będziesz źle się odżywiał, to doprowadzi to do rozwoju takich schorzeń, jak:
  • reumatyzm, zwyrodnień, osteoporozy.
Tych produktów należy unikać:

Tłuste wędliny, mięso oraz drób - zawierają nasycone kwasy tłuszczowe, a one sprzyjają utrzymywaniu się stanu zapalnego w stawach.

W ogóle powinno się  zrezygnować z produktów, które mają widoczny tłuszczyk: mielonki, kaszanki, pasztetowa, parówki, baleron, karkówka, golonki, kaczki i gęsi.

Tłusty nabiał (ser żółty, pleśniowy, topiony, homogenizowany, tłusta śmietana i mleko): zawierają składniki przyczyniające się do wytwarzania w organizmie substancji pro-zapalnych.

Pokarmy przetworzone  ( w proszku, paczkowane z długim terminem przydatności do spożycia np. fast-foody): posiadają konserwanty oraz barwniki chemiczne, a one sprzyjają powstawaniu wolnych rodników, które niszczą stawy.

Sól - odpowiada ona za zatrzymywanie się wody w organizmie, co nasila obrzęki stawów. Warto zastąpić ją np. majerankiem lub tymiankiem.

Pamiętaj! Zapobiegniesz niebezpiecznym zmianom w układzie kostnym, gdy:
  • dostarczysz organizmowi pierwiastków, które są budulcem dla kości - wapń, magnez, oraz potas (w pokarmach i preparatach).
  • będziesz codziennie się gimnastykował i chodził na spacery,
  • zapobiegał urazom, np. nosząc odpowiednie obuwie, unikając fizycznych przeciążeń.
Warto urozmaić swój jadłospis. Dostarczysz wtedy organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych. Warto też kontrolować swoją wagę, by stawy nie dźwigały zbędnych kilogramów.

środa, 06 kwietnia 2011, zdrowieuroda



TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu: