Arkadiusz Czapla
Kontakt:
e-mail : Napisz do mnie
GG : 4974783


SEO Stats powered by MyPagerank.Net
Blog > Komentarze do wpisu

Jad這spis dla diabetyka



Jad這spis diabetyka



Cukrzyca - coraz wi瘯sze i bardzo powa積e zagro瞠nie dla ludzko軼i. Szacunkowo na cukrzyc typu 2 choruje ponad 2 miliony Polak闚.

Ryzyko wyst徙ienia tej choroby pot璕uje znacz帷o nadwaga i oty這嗆. Im wi瘯sza jest masa naszego cia豉 (ponad norm), tym bardziej zwi瘯sza si ryzyko zachorowania na cukrzyc.

Pami皻aj! 90 % os鏏, kt鏎e choruj na cukrzyc typu 2, to osoby oty貫.

Podstawowym zaleceniem przy leczeniu cukrzycy jest normalizacja masy cia豉 przez ograniczenie poda篡 energii w diecie, a tak瞠 wzrost aktywno軼i fizycznej.

Chory powinien od篡wia si zgodnie z zasadami prawid這wego 篡wienia oraz zmieni tryb 篡cia na bardziej aktywny.

Pami皻aj! Podstawa, to unikanie s這dyczy, paluszk闚, s這dkich napoj闚, kt鏎e zawieraj znaczne ilo軼i cukr闚 prostych. Z diety nale篡 usun望 tak瞠 t逝szcze zwierz璚e, t逝ste sosy, t逝ste mi瘰a, t逝sty nabia itp.

Fundamentem diety diabetyka powinny by produkty zbo穎we z pe軟ego ziarna, kasze, chleb razowy, br您owy ry itd. W jad這spisie powinny znale潭 si 鈍ie瞠 warzywa, owoce, chude mi瘰a, a tak瞠 chudy nabia.

Trzecia grupa produkt闚, to produkty, na kt鏎e diabetyk mo瞠 sobie pozwoli, ale spo篡wa je w ograniczonych ilo軼iach np: p豉tki kukurydziane, naturalne wysokob這nnikowe chrupki zbo穎we, bia造 ry, czy ziemniaki.

Posi趾i nale篡 spo篡wa w miar mo磧iwo軼i, o tych samych porach, a tak瞠 w r闚nych odst瘼ach czasowych. Wed逝g zalece spo篡wa si od czterech do sze軼iu posi趾闚 dziennie z uwzgl璠nieniem odpowiedniej kaloryczno軼i oraz ilo軼i w璕lowodan闚 w poszczeg鏊nych posi趾ach.

Przyk豉dowy jad這spis o obni穎nej kaloryczno軼i (1500 kcal) na ca造 tydzie

(szczeg鏊nie wskazane dla os鏏, kt鏎e maj zwi瘯szon mas cia豉)

Poniedzia貫k

好iadanie: Musli - jogurt naturalny (150g), 造磬a otr帳, 3 造磬i p豉tk闚 kukurydzianych wzbogacanych (bez cukru), 造磬a p豉tk闚 owsianych, 造磬a nasion s這necznika

好iadanie II: Jogurt naturalny (150g), pokrojone 鈔ednie jab趾o (200g)

Obiad: Kasza z indykiem - 2 造磬i oleju, pier indyka (200g), 1/2 鈔edniej cebuli, cukinia ma豉 (ok.200g), 鈔edni pomidor

Podwieczorek: Sa豉tka warzywna - 1/2 papryki, 2-3 sztuki pieczarek, ma造 pomidor (150g), kilka listk闚 sa豉ty, 1/2 puszki konserwowej kukurydzy (100g)

Kolacja: Kanapki z serkiem i pomidorem - 2 kromki chleba 篡tniego, 2 造瞠czki margaryny mi瘯kiej do smarowania, opakowanie chudego serka ziarnistego (200g), ma造 pomidor

Wtorek

好iadanie: Musli - jogurt naturalny (150g), 造磬a otr帳, 3 造磬i naturalnych wysokob這nnikowych chrupek zbo穎wych, 造磬a p豉tk闚 owsianych, 造磬a pestek dyni

好iadanie II: Z這穎na kanapka - 2 kromki chleba 篡tniego razowego, 2 造瞠czki margaryny, plaster sera 鄴速ego niskot逝szczowego, 2 plasterki pomidora

Obiad: Danie a'la gulasz - 2 造磬i oleju, pier kurczaka (200g), 1/2 woreczka kaszy gryczanej, 1/2 鈔edniej cebuli, 2 ma貫 og鏎ki kwaszone, 鈔ednia papryka - zaszkli cebul, doda pokrojone mi瘰o, nast瘼nie papryk. Poda z kasz i og鏎kami.

Podwieczorek: Kanapki - 2 kromki chleba chrupkiego, 造瞠czka margaryny, 2 li軼ie sa豉ty, 4 plasterki pomidora, gruszka na deser

Kolacja: Bu趾a z szynk - grahamka (50g), plaster szynki drobiowej, 2-3 plasterki pomidora, kefir (150g)

字oda

好iadanie: Grzanki z serem i pomidorem- 2 kromki chleba 篡tniego razowego, 2 造瞠czki margaryny, plaster sera 鄴速ego niskot逝szzowego, 4 plasterki pomidora

好iadanie II: Bu趾a grahamka (50g), 造瞠czka margaryny, opakowanie chudego serka ziarnistego (200g), 鈔edni pomidor

Obiad: Ryba w sosie czosnkowym - 2 造磬i oleju, filet z dorsza (200g), p馧 g堯wki broku堯w, 1/2 woreczka ry簑 br您owego (50g) Sos: 1/3 opakowania jogurtu naturalnego, z帳ek czosnku, koperek do smaku

Podwieczorek: Kanapki z sa豉t i pomidorem - 2 kromki chleba chrupkiego, 造瞠czka margaryny, 2 li軼ie sa豉ty, 4 plasterki pomidora, 鈔ednie jab趾o na deser (200g)

Kolacja: Sa豉tka z serem - 2 kromki chleba 篡tniego razowego, plaster sera bia貫go chudego (100g), ma造 gruntowy og鏎ek, kilka li軼i sa豉ty, 1/2 鈔edniej papryki

Czwartek

好iadanie: Musli - takie jak we wtorek + 造磬a nasion s這necznika

好iadanie II: Owoce - jedno kiwi, 鈔ednia pomara鎍za

Obiad: Gulasz rybny - 造磬a oleju, filet z mintaja (200g), z帳ek czosnku, 2 ma貫 ziemniaki, papryka czerwona, 鈔edni pomidor, natka pietruszki - podsma篡 cebul i papryk, a b璠 mi瘯kie, doda pomidor, 1/3 szklanki wody i pokrojone ziemniaki. Doda kminek i zagotowa. Wrzuci ryb i natk pietruszki. Gotowa 10 minut.

Podwieczorek: Koktajl truskawkowy - szklanka mleka 1,5 % (250 ml), truskawki 鈍ie瞠 lub mro穎ne (200g) - owoce wrzuci do blendera, zala mlekiem i zmiksowa.

Kolacja: Serek ze szczypiorkiem i grzankami - 2 kromki chleba 篡tniego razowego, serek homogenizowany chudy (150g), 1/5 p璚zka szczypiorku

Pi徠ek

好iadanie: Z這穎na grzanka - 2 kromki chleba 篡tniego razowego, 造瞠czka margaryny, plaster sera 鄴速ego niskot逝szczowego, plaster szynki drobiowej, ma造 pomidor

好iadanie II: Kanapki - 2 kromki chleba 篡tniego razowego, 2 造瞠czki margaryny, tr鎩k帷ik sera topionego niskot逝szczowego, 鈔edni pomidor

Obiad: Kasza z warzywami, jako sadzone - kasza jaglana (50g), 造磬a oleju, 1/2 paczki mro穎nych warzyw na patelni (dowolne, bez ziemniak闚 i kukurydzy 200g), jajko, szklanka ma郵anki

Podwieczorek: jab趾o (250g), pistacje (25g)

Kolacja: Serek z wkrojonym pomidorem - bu趾a grahamka, 造瞠czka margaryny, serek ziarnisty niskot逝szczowy (200g), 鈔edni pomidor

Sobota

好iadanie: Musli - jak w poniedzia貫k, zamiast jogurtu doda szklank ma郵anki i o 造磬 wi璚ej nasion s這necznika

好iadanie II: Pokrojona gruszka zalana jogurtem - jogurt naturalny (150g), pokrojona 鈔ednia gruszka (200g)

Obiad: Zapiekanka warzywna - 造磬a oleju, 2 jajka, gar嗆 startego sera 鄴速ego niskot逝szowego, 1/2 cebuli, z帳ek czosnku, 1/2 papryki zielonej, ma造 pomidor, du篡 ziemniak - podsma篡 czosnek, cebul i papryk, doda pomidor i podgotowanego wcze郾iej ziemniaka. Zala jajkiem zmieszanym z serem i szczypta oregano. Sma篡 chwil, a potem zapieka w piekarniku.

Podwieczorek: grahamka, 造瞠czka margaryny, plaster szynki drobiowej

Kolacja: Kanapki - 2 kromki chleba 篡tniego, 2 造瞠czki margaryny, 2 plasterki szynki drobiowej, kilka plasterk闚 pomidora, szklanka ma郵anki

Niedziela

好iadanie: Musli - jak we wtorek + 造磬a nasion s這necznika, a jogurt zast徙i szklank leka 1,5 %

好iadanie II: Koktajl truskawkowy - szklanka mleka 1,5 % (250 ml), truskawki 鈍ie瞠 lub mro穎ne (200g) - owoce wrzuci do blendera, zala mlekiem i zmiksowa.

Obiad: Zapiekanka - 造磬a oleju, 2 plasterki sera gouda, 1/2 cebuli, 1/3 g堯wki kalafiora (200g), 鈔edni pomidor, pietruszka dla ozdoby, szklanka soku jab趾owego bez dodatku cukru - ugotowa kalafior. Zeszkli cebul, doda pomidor i dusi 20 minut. 畝roodporne naczynie wysmarowa olejem, po這篡 plasterek sera, kalafior, doda cebul i pomidory. Przykry serem i zapieka w 180 st. C przez 20 minut.

Podwieczorek: Sa豉tka owocowa z jogurtem - 1/2 tekturowego opakowania malin, 1/2 鈔edniej gruszki, 1/2 鈔edniego jab趾a, opakowanie jogurtu naturalnego (150g)

Kolacja: Kanapki - 2 kromki chleba 篡tniego, 造瞠czka margaryny, plaster sera bia貫go chudego (100g), kilka plasterk闚 og鏎ka, 2 listki sa豉ty, szklanka ma郵anki

Dodatkowo ka盥ego dnia mo積a pi herbaty zielone (bez dodatku cukru) oraz zalecane jest picie 1,5 l wody mineralnej.

Do kanapek zawsze mo積a doda li嗆 sa豉ty.



Podobne wpisy:


Dieta dla ucznia

Zalety zielonej herbaty
W豉軼iwo軼i ziemniak闚
Prawid這we od篡wianie si
pi徠ek, 21 pa寮ziernika 2011, zdrowieuroda



TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu: