Menu

Zdrowie i Uroda

Zdrowie i uroda.... artykuły, porady, ciekawostki...

Obniżenie poziomu cukru we krwi

zdrowieuroda

Jak obniżyć cukier we krwi?



Dieta antycukrzycowa pomaga zachować zdrowie, a u osób chorych na cukrzycę kontrolować chorobę i utrzymywać się w dobrej formie.

Jadłospis powinien być tak ustalony, żeby jego wartość kaloryczna była zależna od naszej aktualnej wagi. Osoby z wagą w normie nie muszą się ograniczać, wystarczy, że ich dieta będzie dobrze zbilansowana, a osoby z nadwagą powinny stosować się do zdrowych zasad i obniżyć wartość kaloryczną posiłków do 1500 kcal (mężczyźni do 1800 kcal) - zobacz przykładowy jadłospis diabetyka»

Pamiętaj!
Zbyt duża tkanka tłuszczowa jest odpowiedzialna za to, że organizm staje się oporny na działanie insuliny, a to skutkuje tym, że glukoza jest gorzej przyswajalna i rośnie jej poziom we krwi.

Jedz regularne posiłki

Pamiętaj! Zbyt długie przerwy między posiłkami mogą prowadzić do hipoglikemii (poziom cukru we krwi spada wtedy poniżej normy).

Efektem może być osłabienie, zmęczenie, senność, spadek koncentracji, a w skrajnym przypadku nawet śpiączka. 

Przeciwdziałać hipoglikemii poprzez jedzenie małych porcji, ale często i regularnie (ok. 6 razy dziennie). Dzięki temu można uniknąć nie tylko gwałtownych spadków glukozy we krwi, ale także nadmiernego wzrostu cukru po posiłku (hiperglikemia).

Objawy hiperglikemii to m.in.: nadmierne pragnienie, częste oddawanie moczu, uczucia suchości w ustach.

Pamiętaj! Gwałtowne wzrosty, a następnie spadki cukru we krwi pojawiają się szczególnie po zjedzeniu produktów o wysokim GI (indeks glikemiczny przekraczający 55). Produkty te zawierają głównie proste, łatwo przyswajalne węglowodany i właśnie ze względu na nie, osoby, które chcą się uchronić przed cukrzycą, a także osoby chore, nie powinny jeść produktów  z białej maki, słodzonych cukrem lub miodem, soków owocowych oraz niektórych owoców (np. banany, winogrona, owoce kandyzowane).

Co jeść?

Najlepsze będą chude, niesmażone produkty o niskim GI, bo stabilizują one cukier i nie tuczą.

Pamiętaj ! Zdrowa dieta musi być urozmaicona.

Jadłospis powinien być tak skomponowany, żeby w ciągu dnia zjeść: ok. 800 g warzyw, 300 g owoców, 2 porcje produktów zbożowych (porcja to np. kromka chleba razowego lub 3 płaskie łyżki kaszy - przed ugotowaniem), 2 porcje chudego nabiału ( porcja to 200 ml kefiru lub 100 g twarogu), 1 porcję chudego mięsa, wędliny, drobiu (po 150 g) lub ryby (200 g), 2 porcje tłuszczu roślinnego (np. łyżka oleju i 2 łyżeczki miękkiej margaryny).

Zasada talerza

Warto się ją kierować, by uprościć sobie sprawę. Pilnuje się wtedy, by 50 % jego powierzchni zajmowały warzywa (mogą być z górką), 30 % produkty z pełnego ziarna, a 20 % chude mięso, ryby lub nabiał, a owoce najlepiej zjeść jako dodatek do posiłków.

Pamiętaj ! Zestawienie owoców ze składnikami, które dłużej się przyswajają, zapobiegnie gwałtownemu wzrostowi glukozy we krwi.

Osoby, które mają zdiagnozowaną cukrzycę, dostają skierowanie do poradni diabetologicznej, a tam specjaliści pomagają ułożyć indywidualnie dopasowaną dietę lub korygują dotychczasowy jadłospis.

Pamiętaj ! Glukoza na czczo:
  • 60-99 mg/dl: wynik w normie:
  • 100-125 mg/dl: zagrożenie wystąpieniem cukrzycy;
  • 126 mg/dl i więcej: gdy wynik się powtarza, to już cukrzyca.

Warto przeczytać

Mirosław Jarosz, Longina Kłosiewicz-Latoszek: Cukrzyca. Zapobieganie i leczenie»
Dr Peter J. D`Adamo: Jedz zgodnie ze swoją grupą krwi. Cukrzyca»



Podobne wpisy:


Polineuropatia cukrzycowa leczenie

Soczewki fakijne
Przygotowanie do sezonu narciarskiego
Sposób na opryszczkę na ustach

© Zdrowie i Uroda
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci