Menu

Zdrowie i Uroda

Zdrowie i uroda.... artykuły, porady, ciekawostki...

Prawidłowe odżywianie się

zdrowieuroda


Zasady prawidłowego odżywiania się





Organizm człowieka potrzebuje ponad 60 składników do prawidłowego funkcjonowania. Należy je dostarczyć z pożywieniem. Oczywiście nie ma jednego takiego produktu, który zawierałby wszystkie potrzebne organizmowi składniki.



Tak więc nasz jadłospis powinien być urozmaicony i składać się z różnych pokarmów. Dobra dieta, to dieta zbilansowana, czyli nie może zabraknąć w niej żadnego z niezbędnych składników.

Czego potrzebuje organizm człowieka ?

Węglowodany złożone, które stanowią główne źródło energii dla organizmu i są paliwem dla mięśni, a także mózgu. Pomagają w unormowaniu poziomu cukru.

Znajdują się one w pełnoziarnistym pieczywie, grubej kaszy, makaronie razowym, ciemnym ryżu i ziemniakach.

Białko, które jest podstawowym składnikiem budulcowym wszystkich komórek i tkanek. Potrzebujemy go także do ich regeneracji.

Białko znajduje się w rybach, mięsie, mleku i jego przetworach (ser, jogurt,kefir), warzywach strączkowych.

Tłuszcze nienasycone, które obniżają poziom złego cholesterolu we krwi i pomagają unormować ciśnienie krwi. To chroni nasze serce przed schorzeniami.

Znajdziesz je w olejach roślinnych (rzepakowy, lniany), rybach morskich (łosoś, tuńczyk, sardynki).

Witaminy i minerały, które potrzebne są m.in. układowi odpornościowemu, kościom, i stawom, narządowi wzroku, tarczycy i skórze.

Znajdują się w warzywach i owocach, ziarnach zbóż, kiełkach i nasionach roślin, mięsie, mleku.

Pamiętaj !

Większość węglowodanów należy jeść w pierwszej połowie dnia (na śniadanie i obiad).

Pokarmy białkowe powinny stanowić główny posiłek (obiad).

Jedz do każdego posiłku bogate w witaminy i minerały warzywa.

Osoby, które chorują przewlekle ( np.cukrzyca, choroba wrzodowa) nie powinny stosować diet odchudzających.

Diety niezalecane przez lekarzy

Dieta Dukana (dieta proteinowa lub białkowa, która bazuje na pokarmach białkowych).

Dzieli się ją na kilka faz:
  • faza uderzeniowa (je się tylko produkty białkowe);
  • faza naprzemienna (produkty białkowe spożywane są na zmianę z warzywami);
  • faza utrwalania (dozwolony jest np. ryż).
Do końca życia należy raz w tygodniu stosować ścisły post proteinowy.

Pamiętaj ! Ta dieta może być wyłącznie przez zdrowe, młode osoby.

Produkty białkowe obciążają wątrobę i nerki (szkodzą ich wydolności), a u kobiet po 45 roku życia dieta wysoko białkowa może być powodem obniżenia gęstości kości.

Pamiętaj ! Długie spożywanie produktów białkowych sprzyja zaparciom.

Dieta Kwaśniewskiego, która polega na jedzeniu tłustych potraw oraz ograniczeniu węglowodanów.

Dieta polega na spożywaniu m.in.:
  • mięsa wieprzowego oraz podrobów mięsnych, wszystkich rodzajów wędlin, chrząstek, tłustych rosołów, tłustego drobiu (gęś, kaczka);
  • smalcu, słoniny, co najmniej 4 jaj na dobę, wszystkich rodzajów sera.
Pamiętaj ! Spożywanie tłuszczów zwierzęcych szkodzi układowi krążenia. Może rozwinąć się miażdżyca tętnic oraz choroba niedokrwienna serca. Ze względu na zmianę pH krwi zaburzona zostaje równowaga w całym organizmie, a ograniczenie węglowodanów powoduje ospałość i brak energii.

Dieta Kopenhaska, której podstawą są warzywa i chude mięso, a zakazane są wszelkie węglowodany.


Tutaj obowiązuje ściśle określony jadłospis:
  • śniadanie np. kubek kawy z kostka cukru i jedną grzanką;
  • obiad np. befsztyk wołowy smażony bez tłuszczu i kilka liści sałaty z oliwą;
  • kolacja np. plaster chudej szynki i 2-3 szklanki jogurtu naturalnego.
Pamiętaj ! Dieta Kopenhaska to bardzo restrykcyjna dieta, która dostarcza organizmowi tylko 1/4 potrzebnych mu kalorii. Może być powodem pojawienia się uczucia osłabienia, a organizm jest w trakcie diety podatny na schorzenia, np. infekcje. Może ona zaburzyć przemianę materii (zaparcia i biegunki).


Podobne wpisy :

W jakich produktach jest błonnik ?

Dieta warzywna dr Dąbrowskiej
Zdrowe odżywianie zasady
Pięć przemian przepisy - kuchnia pięciu przemian przepisy..

© Zdrowie i Uroda
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci