Zdrowie i uroda.... artykuły, porady, ciekawostki...



Arkadiusz Czapla
Kontakt:
e-mail : Napisz do mnie
GG : 4974783


SEO Stats powered by MyPagerank.Net
Blog > Komentarze do wpisu

Prawidłowe odżywianie się



Zasady prawidłowego odżywiania się





Organizm człowieka potrzebuje ponad 60 składników do prawidłowego funkcjonowania. Należy je dostarczyć z pożywieniem. Oczywiście nie ma jednego takiego produktu, który zawierałby wszystkie potrzebne organizmowi składniki.



Tak więc nasz jadłospis powinien być urozmaicony i składać się z różnych pokarmów. Dobra dieta, to dieta zbilansowana, czyli nie może zabraknąć w niej żadnego z niezbędnych składników.

Czego potrzebuje organizm człowieka ?

Węglowodany złożone, które stanowią główne źródło energii dla organizmu i są paliwem dla mięśni, a także mózgu. Pomagają w unormowaniu poziomu cukru.

Znajdują się one w pełnoziarnistym pieczywie, grubej kaszy, makaronie razowym, ciemnym ryżu i ziemniakach.

Białko, które jest podstawowym składnikiem budulcowym wszystkich komórek i tkanek. Potrzebujemy go także do ich regeneracji.

Białko znajduje się w rybach, mięsie, mleku i jego przetworach (ser, jogurt,kefir), warzywach strączkowych.

Tłuszcze nienasycone, które obniżają poziom złego cholesterolu we krwi i pomagają unormować ciśnienie krwi. To chroni nasze serce przed schorzeniami.

Znajdziesz je w olejach roślinnych (rzepakowy, lniany), rybach morskich (łosoś, tuńczyk, sardynki).

Witaminy i minerały, które potrzebne są m.in. układowi odpornościowemu, kościom, i stawom, narządowi wzroku, tarczycy i skórze.

Znajdują się w warzywach i owocach, ziarnach zbóż, kiełkach i nasionach roślin, mięsie, mleku.

Pamiętaj !

Większość węglowodanów należy jeść w pierwszej połowie dnia (na śniadanie i obiad).

Pokarmy białkowe powinny stanowić główny posiłek (obiad).

Jedz do każdego posiłku bogate w witaminy i minerały warzywa.

Osoby, które chorują przewlekle ( np.cukrzyca, choroba wrzodowa) nie powinny stosować diet odchudzających.

Diety niezalecane przez lekarzy

Dieta Dukana (dieta proteinowa lub białkowa, która bazuje na pokarmach białkowych).

Dzieli się ją na kilka faz:
  • faza uderzeniowa (je się tylko produkty białkowe);
  • faza naprzemienna (produkty białkowe spożywane są na zmianę z warzywami);
  • faza utrwalania (dozwolony jest np. ryż).
Do końca życia należy raz w tygodniu stosować ścisły post proteinowy.

Pamiętaj ! Ta dieta może być wyłącznie przez zdrowe, młode osoby.

Produkty białkowe obciążają wątrobę i nerki (szkodzą ich wydolności), a u kobiet po 45 roku życia dieta wysoko białkowa może być powodem obniżenia gęstości kości.

Pamiętaj ! Długie spożywanie produktów białkowych sprzyja zaparciom.

Dieta Kwaśniewskiego, która polega na jedzeniu tłustych potraw oraz ograniczeniu węglowodanów.

Dieta polega na spożywaniu m.in.:
  • mięsa wieprzowego oraz podrobów mięsnych, wszystkich rodzajów wędlin, chrząstek, tłustych rosołów, tłustego drobiu (gęś, kaczka);
  • smalcu, słoniny, co najmniej 4 jaj na dobę, wszystkich rodzajów sera.
Pamiętaj ! Spożywanie tłuszczów zwierzęcych szkodzi układowi krążenia. Może rozwinąć się miażdżyca tętnic oraz choroba niedokrwienna serca. Ze względu na zmianę pH krwi zaburzona zostaje równowaga w całym organizmie, a ograniczenie węglowodanów powoduje ospałość i brak energii.

Dieta Kopenhaska, której podstawą są warzywa i chude mięso, a zakazane są wszelkie węglowodany.


Tutaj obowiązuje ściśle określony jadłospis:
  • śniadanie np. kubek kawy z kostka cukru i jedną grzanką;
  • obiad np. befsztyk wołowy smażony bez tłuszczu i kilka liści sałaty z oliwą;
  • kolacja np. plaster chudej szynki i 2-3 szklanki jogurtu naturalnego.
Pamiętaj ! Dieta Kopenhaska to bardzo restrykcyjna dieta, która dostarcza organizmowi tylko 1/4 potrzebnych mu kalorii. Może być powodem pojawienia się uczucia osłabienia, a organizm jest w trakcie diety podatny na schorzenia, np. infekcje. Może ona zaburzyć przemianę materii (zaparcia i biegunki).


Podobne wpisy :

W jakich produktach jest błonnik ?

Dieta warzywna dr Dąbrowskiej
Zdrowe odżywianie zasady
Pięć przemian przepisy - kuchnia pięciu przemian przepisy..
poniedziałek, 03 października 2011, zdrowieuroda




TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:
Prawidłowe odżywianie nbsp się z Ostropest plamisty - jak wyleczyć wątrobę?
Jak jeść w harmonii z fizjologią organizmu Ludzki organizm to perfekcyjnie zaprogramowana maszyna. Sam mówi Ci, kiedy powinieneś kłaść się spać. Sam mówi Ci, kiedy powinieneś iść do toalety. Sam mówi Ci, kiedy powinieneś odpocząć. Wreszcie sam mówi ... »
Wysłany 2013/08/09 10:17:28