Menu

Zdrowie i Uroda

Zdrowie i uroda.... artykuły, porady, ciekawostki...

Właściwości buraka czerwonego

zdrowieuroda


Burak czerwony i jego właściwości



Burak czerwony jest znany w Polsce od wieków. Jest on najczęściej stosowanym warzywek w kuchni oprócz marchwi i kapusty. W krajach śródziemnomorskich spożywano korzenie buraka dzikiego już 800 lat p.n.e, zaś w Babilonii używano liści buraka jako ziele lecznicze.

Z czasem pojawiły się podgatunki: burak korzeniowy i burak liściowy (botwina). Z buraka korzeniowego powstały trzy najważniejsze odmiany: burak cukrowy, burak pastewny i burak ćwikłowy czerwony.

Burak czerwony: właściwości i wskazania lecznicze


Burak czerwony pobudza apetyt, jest odświeżający i lekkostrawny. Stosuje się go w leczeniu anemii, demineralizacji organizmu, nerwicy, grypie, gruźlicy, nowotworach, przeciw zapaleniu nerwów i wątroby.

Burak czerwony, który zostanie ugotowany, a następnie utarty z chrzanem z dodatkiem kminku (tzw. ćwikła) poprawia pracę wątroby, odkwasza i ułatwia trawienie różnych mięs.

Zawiera on środki hormonalne i stymulatory biogenne, które są podobne do estrogenów. Jest zasadotwórczy.

Jego działanie odkwaszające na organizm jest niezależne od tego, w jakiej spożyje się go formie. Nawet przyrządzony na słodko zachowuje te właściwości. Ma dużą wartość biologiczną ze względu na zawartość biopierwiastków promieniotwórczych (rubid i cynk).


Jak spożywać buraka czerwonego?


Można go jeść ugotowanego, ale najlepiej jeść go na surowo, utartego jako dodatek do surówek, np. z jabłkiem.

Sok z buraka czerwonego: pić jedną szklankę dziennie z utartego buraka lub sok z ćwikły.


Kawa higieniczna z buraków czerwonych


Rozdrobnione buraki czerwone ususz i przypal w piecu, a następnie zmiel w młynku elektrycznym. Tak otrzymany proszek jest lepszy w miarę odpowiedniego przechowywania.

Lecznicze zastosowanie ma także barszcz kiszony z dodatkiem soku cytrynowego.

Jeżeli chodzi o boćwinę, to gotuje się ją w dużej ilości wody, którą się odlewa, aby pozbyć się kwasu szczawiowego.

W celu uzupełnienia ubytku wapnia zaleca się dodać kawałek sera lub szklankę mleka.

© Zdrowie i Uroda
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci