Arkadiusz Czapla
Kontakt:
e-mail : Napisz do mnie
GG : 4974783


SEO Stats powered by MyPagerank.Net
Blog > Komentarze do wpisu

Żywność funkcjonalna przykłady



Żywność funkcjonalna



Zwykle na żywność funkcjonalną wybiera się produkty, które są w naszym codziennym jadłospisie. Dodaje się do nich jedną lub kilka współdziałających substancji bioaktywnych.

Efekty lecznicze zostaną osiągnięte, gdy bioaktywne składniki będą dostarczane do organizmu regularnie przez dłuższy czas.



Co to jest żywność funkcjonalna?

Żywność funkcjonalna to takie jedzenie, które poza wartościami odżywczymi ma korzystny wpływ na zdrowie i zapobiega także niektórym chorobom lub wspomaga ich leczenie.

Pamiętaj! Ich działanie musi być udokumentowane.

Do żywności funkcjonalnej zalicza się więc zarówno jogurty probiotyczne, jajka wzbogacone w kwasy omega-3, a także produkty, które zostały specjalnie stworzone dla niemowląt lub przeznaczone dla osób chorych, np. diabetyków.

Jedzenie, które ma zdrowotne właściwości powinno być wytwarzane z naturalnych składników, a także ich smak, zapach czy wygląd nie może odbiegać od normalnych produktów tego typu.

Żywność zyskuje miano funkcjonalnej, gdy zostaje przeznaczony do spożycia jako część codziennego menu.

Za żywność funkcjonalną uznaje się także takie produkty, które mają obniżona wartość energetyczną.

Witaminy: A, B1, B2, B6, B12, C, D, E, a także wapń, magnez, żelazo, niacyna, kwas pantotenowy, kwas foliowy i biotyna, są najczęściej dodawane do produktów dla niemowląt oraz soków owocowych i warzywnych.

Sterole: substancje, które można znaleźć w nasionach, olejach, a także owocach i warzywach. Badania udowodniły, że mogą one zapobiegać miażdżycy i chorobie niedokrwiennej serca. Warunkiem jest dostarczenie ich organizmowi w ilości 2-3 g dziennie. Zwykle jednak ich ilość w codziennej diecie jest zbyt mała. By uzyskać efekt leczniczy sterole dodawane są do margaryn oraz mleka. Warto wprowadzić je do diety, jeśli ukończyło się 40 rok życia, a także gdy ma się nadwagę lub jest się otyłym oraz jeżeli ma się podwyższony poziom cholesterolu.

Kwasy omega-3: niezbędne dla naszego zdrowia, jednak masz organizm nie potrafi ich sam wyprodukować. Dlatego trzeba samemu jej dostarczyć wraz z pożywieniem.

Wspomagają one pracę układu krążenia (chronią serce, obniżają poziom trójglicerydów oraz złego cholesterolu zapobiegają powstawaniu zakrzepów i zatorów).

Usprawniają też pracę mózgu oraz system nerwowy, a także dbają o nasz wzrok (zapobiegają zwyrodnieniu plamki żółtej). Najczęściej kwasy omega-3 dodawane są do margaryn, olejów oraz jaj.

Zaleca się je kobietom w ciąży oraz ludziom wykonującym intensywny wysiłek myślowy. Wskazane także dla osób, które mają problemy z sercem.  3-4 jajka na tydzień dostarczą taką dawkę kwasów omega-3, jaka jest zaleca by zmniejszyć ryzyko chorób serca.

Probiotyki: produkty zawierające żywe kultury bakterii probiotycznych. Wspomaga to nasza odporność, reguluje procesy trawienia, a także pomaga w przyswajaniu witaminy K i z grupy B.

Dodatkowo dzięki nim trzymane w szachu są szkodliwe mikroby, które żyją w naszym układzie pokarmowym. Znaleźć je można w jogurtach, napojach mlecznych oraz fermentowanym mleku.

Produkty zaliczane są do żywności funkcjonalnej, gdy oznaczono je napisem "produkt probiotyczny" lub "bio-", a na etykiecie podane jest, jakie szczepy bakterii zawiera. Liczba bakterii musi wynosić przynajmniej 1 mln/g produktu.

Prebiotyki: składniki pokarmowe, które nie podlegają trawieniu. Wpływają korzystnie na nasz organizm, dzięki temu, że stymulują wzrost i aktywność probiotyków. Regulują one proces trawienia (zapobiegają zaparciom) oraz zwiększają wchłanianie składników mineralnych, przede wszystkim wapnia i magnezu. Znajdują się w jogurtach, deserkach oraz mleku dla niemowląt.

Rozpuszczalny błonnik: sprzyja obniżeniu poziomu cholesterolu (zarówno całkowitego jak i jego frakcji LDL). Produkty, które zawierają błonnik rozpuszczalny wiążą cholesterol w jelitach i dzięki czemu nie wzrasta jego stężenie we krwi. Zapobiega to miażdżycy.

Nierozpuszczalny błonnik: zapewnia uczucie sytości na długo oraz oczyszcza organizm z toksyn, a także usprawnia perystaltykę jelit. Osoby, które chcą się skutecznie odchudzić, prowadza mało aktywny tryb życia, mają podwyższony cholesterol lub cierpią na chroniczne zaparcia - koniecznie muszą sięgnąć po żywność funkcjonalną, która zawiera błonnik.

Zanim skończysz czytać to zdanie, kolejna osoba obniży cholesterol i polepszy pracę jelit. Ty możesz być następny...jeśli chcesz.

Lepsze zdrowie czeka na Ciebie na wyciągniecie Twojej dłoni...ukryte w ziarnie. Korzystaj.

"Czy będziesz następnym dowodem skuteczności Błonnika witalnego?"»



Podobne wpisy:


Dieta Wall Street
Zupa kapuściana na odchudzanie
Dieta kefirowa efekty i opinie
Dieta owsiana jednodniowa - efekty

czwartek, 10 maja 2012, zdrowieuroda




TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu: