Zdrowie i uroda



Lignan Primvitalny


B這nnik Primvitalny


Arkadiusz Czapla
Kontakt:
e-mail : Napisz do mnie



Blog > Komentarze do wpisu

Jak szybko i zdrowo schudn望?



Rodzaje i w豉軼iwo軼i b這nnika



Je瞠li w堯kno ro郵inne b璠zie spo篡wane na poziomie 30-40 g na dob, to zwi瘯szy si uczucie syto軼i, b璠zie sprzyja這 redukcji masy cia豉, a tak瞠 poprawi si profil lipid闚 we krwi.
Niestety, chocia b這nnik ma tak wiele zalet, to nadal jest sk豉dnikiem deficytowym w diecie przeci皻nego Polaka. Dlatego te tak wiele os鏏 uskar瘸 si na wynikaj帷ego z tego dolegliwo軼i.

Pami皻aj! Wynika to przede wszystkim z nieprawid這wego doboru produkt闚 spo篡wczych (np. przewaga przewaga jasnego pieczywa i ziemniak闚 w stosunku do produkt闚 pe軟oziarnistych).


Z czego sk豉da si b這nnik?


Jest to z chemicznego punktu widzenia nieulegaj帷e trawieniu ani wch豉nianiu w przewodzie pokarmowym cz這wieka polisacharydy pochodzenia ro郵innego.

Mo積a wyr騜ni dwie frakcje b這nnika: nierozpuszczaln i rozpuszczaln.

Do tej pierwszej kategorii zalicza si m.in.:
  • celuloza (homopolisacharyd, kt鏎y jest zbudowany z reszt glukozowych), lignina (polimer podjednostek fenylopropanowych, tworz帷y si w procesie drewnienia 軼iany kom鏎kowej ro郵in) oraz cz窷 hemiceluloz (heteropolisacharydy, z這穎ne m.in. z kwas闚 uronowych.

Do frakcji rozpuszczalnej b這nnika zalicza si:

  • pektyny (polimery kwasu D-galakturonowego, cz窷ciowo zestryfikowane metanolem), 郵uzy ro郵inne (mieszaniny r騜nych polisacharyd闚 tworz帷ych z wod roztwory koloidalne), hemicelulozy oboj皻ne (heteropolisacharydy z這穎ne z reszt pentoz – arabinoza, ksyloza – a niekiedy tak瞠 heksoz), gumy ro郵inne (polisacharydy o budowie heteroglikan闚) i alginiany (polimery kwasu D-mannuronowego i L-guluronowego).

Znaczenie b這nnika w diecie cz這wieka

Odpowiednia ilo嗆 b這nnika w naszej diecie ma kolosalne znaczenie nie tylko dla prawid這wego funkcjonowania przewodu pokarmowego, ale tak瞠 odgrywa on znacz帷a rol w prewencji oty這軼i, cukrzycy, chor鏏 uk豉du kr捫enia,a tak瞠 raka jelita grubego.

Pami皻aj! Wdro瞠nie diety bogatej w b這nnik bardzo szybko powoduje normalizacje pracy jelit oraz rytmu wypr騜nie.

B這nnik dzia豉 w ten spos鏏, 瞠 wi捫e du瞠 ilo軼i wody i w ten spos鏏 p璚zniej帷e w堯kna ro郵inne napieraj na 軼iany jelit i rozci庵aj je, a to pobudza ich perystaltyk.

Pami皻aj! Zapobieganie zaparciom nawykowym, a tak瞠 nadmiernemu odwodnieniu mas ka這wych minimalizuje jednocze郾ie pojawienie si 篡lak闚 odbytu.

Przez znaczne zwi瘯szenie si obj皻o軼i tre軼i pokarmowej w 穎陰dku w po陰czeniu z nisk warto軼i energetyczn, a tak瞠 konieczno嗆 d逝窺zego prze簑wania bogatego w b這nnik po篡wienia zwi瘯sza si uczucie syto軼i, a efektem tego jest 豉twiejsze osi庵ni璚ie redukcji masy cia豉.

Pami皻aj! W profilaktyce oraz leczeni oty這軼i du瞠 znaczenie maj rozpuszczalne frakcja b這nnika, bo powstaj帷e z nich w jelitach 瞠le utrudniaj wch豉nianie glukozy, obni瘸j jej st篹enie po posi趾owe, a tak瞠 zmniejszaj wydzielanie insuliny (zmniejsza to apetyt).

Rozpuszczalne frakcje b這nnika wi捫 tak瞠 toksyny i kancerogeny i dzi瘯i temu zmniejsza si ryzyko zachorowania na raka jelita grubego.

Opr鏂z glukozy i substancji kancerogennych przez b這nnik wi您ane s tak瞠 kwasy 鄴販iowe, tr鎩glicerydy oraz cholesterol.

Pamietaj! Zapewnienie organizmowi sta貫j oraz odpowiedniej poda篡 w堯kna ro郵innego jest niezb璠ne do utrzymania prawid這wego profilu lipidowego,a co za tym idzie minimalizowania ryzyka wyst徙ienia chor鏏 sercowo-naczyniowych.


Gdzie znajdziesz b這nnik?


Osoby doros貫 powinny spo篡wa 25-30 g b這nnika na dob, a podstawow forma jego dostarczania powinna by dieta.

Jednak jad這spis wi瘯szo軼i z nas jest ubogi we w堯kno pokarmowe i zwykle nie przekracza 20 g dziennie. Wi捫e si to przede wszystkim z du膨 popularno軼i pieczywa jasnego, a tak瞠 ziemniak闚.

Tymczasem takie produkty jak:
  • pieczywo razowe i 篡tnie, graham, chleb z siemieniem lnianym, otr瑿y, p豉tki zbo穎we, kasze, ry nie逝skany, makarony z m彗i razowej, sa豉ty, jarzyny i owoce - s jedzone bardzo rzadko.

a s one bardzo bogate w b這nnik

Pami皻aj! Je瞠li jeste osob, kt鏎a ma problemy ze skomponowaniem i wdro瞠niem w豉軼iwej diety, to z pomoc mog Ci przyj嗆 liczne jej suplementy, kt鏎e zawieraj b這nnikowe surowce ro郵inne.


Surowce b這nnikowe w suplementach diety

Suplementy diety, kt鏎e zawieraj surowce b這nnikowe zaleca si szczeg鏊nie osobom, kt鏎e maj nadwag, s oty貫, cierpi na cukrzyc oraz maja sk這nno軼i do zapar.

Zwykle s to preparaty w formie proszk闚, tabletek, kapsu貫k i pastylek do ssania, rzadziej syrop闚.


Dzia豉nia uboczne b這nnika

B這nnik opr鏂z licznych korzy軼i niekiedy mo瞠 powodowa te niepo膨dane dzia豉nia uboczne.

Najcz窷ciej s to:

  • wzd璚ia z oddawaniem gaz闚, wzrost ilo軼i oddawanego ka逝 i biegunki.

W wyj徠kowych okoliczno軼iach mo瞠 doj嗆 nawet do utworzenia si w 穎陰dku fitobezoaru, czyli zbitego guza z這穎nego z resztek ro郵innych.

Pami皻aj! Aby zminimalizowa to ryzyko wzbogacenie diety w b這nnik powinno i嗆 w parze ze wzrostem ilo軼i przyjmowanych p造n闚. Je瞠li przyjmuje si b這nnikowe suplementy diety to trzeba koniecznie ka盥a porcj popija du膨 ilo軼i wody.

Ponadto p璚zniej帷e w堯kno ro郵inne mo瞠 tak瞠 wi您a w przewodzie pokarmowym – poza glukoz, cholesterolem i tr鎩glicerydami – witaminy, sole mineralne oraz leki, a to mo瞠 zmniejszy ich biodost瘼no嗆 oraz os豉bi skuteczno嗆 dzia豉nia.



Podobne wpisy:


Na co pokrzywa?

Zio豉 na tarczyc
Higiena intymna kobiet
Skuteczne 獞iczenia na p豉ski brzuch

wtorek, 05 czerwca 2012, zdrowieuroda




TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu: