Arkadiusz Czapla
Kontakt:
e-mail : Napisz do mnie
GG : 4974783


SEO Stats powered by MyPagerank.Net
Blog > Komentarze do wpisu

Zakwaszenie organizmu dieta



Zakwaszenie organizmu



Jeżeli w układzie krążenia dojdzie do zaburzenia odczynu pH, to może się u nas pojawić przemęczenie, podatność na infekcje, gorszy wygląd. Zazwyczaj mamy problem z nadmiarem kwaśnych substancji we krwi oraz jej zbyt niskim pH.

Pamietaj! Prawidłowy odczyn pH powinien wynosić 7,35-7,45, ale pod wpływem różnych czynników pH krwi może się obniżyć, a skutkuje to gorszym zdrowiem oraz wyglądem.


Co nam najbardziej szkodzi?

Uwaga! Głównym winowajcą jest tutaj niewłaściwa dieta.

Jednak szkodliwe nie są wcale kwaśne pokarmy, bo smak nie ma tutaj żadnego znaczenia.

Przede wszystkim liczy się zawartość minerałów:
  • chloru, fosforu i siarki.

Pamietaj! Im więcej zawiera ich jedzona potrawa, tym silniejsze jej kwasotwórcze działanie. 

Jedzenie z fast-foodu

Pokarmy pochodzenia zwierzęcego oraz słodycze - to lider rankingu według specjalistów ds. żywienia. Do tego dochodzą gazowane słodkie napoje.

Pamiętaj! Wszystkie one oznaczają się wysoką zawartością kwasotwórczych składników (np. mięso zawiera aminokwasy siarkowe, a słodkie napoje typu cola - kwas fosforowy).

Tak więc warto wiedzieć, że typowy zestaw hamburger + cola = prawdziwa zakwaszająca bomba.

Niewłaściwe komponowanie posiłków

Pamiętaj! Niewłaściwie komponując posiłki także można zakwasić swój organizm.

Najlepiej nie łączyć ze sobą węglowodanów i białek (np. kaszy lub makaronu z mięsem), bo są one inaczej trawione i gdy w tym samym czasie znajdą się układzie pokarmowym to trawienie jednych i drugich jest zachwiane.

Łatwiej wtedy o zaburzenie kwasowo-zasadowej równowagi i zaleganie w organizmie kwaśnych produktów przemiany materii.

Niedobry stres

Zdolności człowieka do pozbywania się kwasów słabną, gdy w organizmie utrzymuje się podwyższony poziom adrenaliny, bo skupiony jest on wtedy na walce ze stresem i normalne procesy życiowe schodzą na dalszy plan.

Wpływ hormonów stresu (adrenalina, kortyzol) powoduje, ze nasz oddech staje się przyspieszony i płytki, a to wpływa na gorsze wydalanie kwasów w postaci dwutlenku węgla.

Jeżeli nasz organizm jest pobudzony, to wtedy uwalnia zapasy glukozy, które jednak nie są wykorzystywane przez mięśnie, a niepełne trawienie cukrów sp[rzyja powstawaniu kwasu mlekowego, a w tym samym zakwaszeniu organizmu.

Zakwaszenie organizmu - jak sobie pomóc?

Jeżeli zakwaszenie organizmu się utrzymuje, to przyczynia się to nie tylko do naszego gorszego samopoczucia, ale może także sprzyjać chorobom:
  • nadciśnieniu, miażdżycy, cukrzycy, osteoporozie, podagrze, a nawet nowotworom.

Dlatego warto postarać się o przywrócenie właściwego pH krwi, a szczególnie wtedy, gdy ma się problemy z cerą, cienie pod oczami i się jest ogólne osłabionym. To sygnały, które powinny nas przekonać do wprowadzenia pozytywnych zmian.

Zmiany w diecie

Pamietaj! Jadłospis należy układać zgodnie z zasadą 80/20, czyli 80% spożywanych w ciągu dnia pokarmów powinny stanowić te o właściwościach zasadotwórczych, zaś 20% - pokarmy kwasotwórcze.

Warto polubić produkty, które zawierają dużo potasu, magnezu oraz wapnia, bo odgrywają one główną rolę w  gospodarce kwasowo-zasadowej.

Dzięki nim kwasy łatwiej uwalniają się z tkanek narządów i są usuwane bez przeszkód. Dostarczą nam ich: cytrusy, warzywa zielonolistne, pomidory, rodzynki oraz migdały oraz średniozmineralizowana woda.

Pokarmy trzeba łączyć korzystnie dla zdrowia.

Dla przykładu: przed zjedzeniem porcji mięsa (działa kwasotwórczo) warto sięgnąć po silnie odkwaszająca surówkę lub sałatkę.

Potrawy przyprawiać ziołami (np. imbir, bazylia, tymianek, rozmaryn, curry), bo neutralizują one kwasy.

Zdrowy styl życia

Pamietaj! Należy ograniczyć spożycie alkoholu i napojów z kofeiną, bo zawarte w nich puryny, to związki silnie zakwaszające, które prowadzą do odkładania się kwasu moczowego w stawach.

Nie palić papierosów, bo prowadzi to do nadmiaru kwasów w żołądku.

Warto uprawiać sport, ale rozsądnie, bez przeciążeń. Najlepsza będzie tutaj regularna, umiarkowana aktywność fizyczna, na którą złożą się codzienne spacery lub jazda na rowerze oraz kilka razy w tygodniu ćwiczenia (np. aerobic lub pływanie w basenie).

Pamietaj! Ruch usprawnia przepływ krwi oraz zwiększa dopływ tlenu, a natleniona krew lepiej dociera do tkanek i zabiera z nich zakwaszające substancje.

Dobrze też jest wziąć codziennie chłodny prysznic, bo usprawnia on przepływ krwi oraz tlenu w tkankach, przez co ma działanie zasadotwórcze.

Wizyta u lekarza

Pamiętaj! Jeżeli samopoczucie nie ulega poprawie, to należy udać się do lekarza. O nasilającym się zakwaszeniu mogą świadczyć: zawroty głowy, obłożony język, gorycz w ustach, nudności, osłabienie, a także przybieranie na wadze.

Specjalista powinien zlecić wykonanie badania gazometrycznego. Aby je wykonać, potrzebne jest skierowanie, bo nie robi się profilaktycznie.

Badanie polega na pobraniu krwi (z przedramienia lub uda) do specjalnej tzw. heparynizowanej strzykawki. Badanie to pozwala określić pH krwi oraz wykryć różne rodzaje tzw. kwasicy.

Warto wiedzieć: do zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie mogą przyczynić się diety odchudzające, a szczególnie te drakońskie, które powodują gwałtowną utratę tkanki tłuszczowej i uwalnianie z niej nagromadzonych kwasów. Niekorzystne dla organizmu jest także stosowanie tzw. diet proteinowych, bo zawierają zbyt dużo białka, które silnie zakwasza organizm.

Zakwaszenie organizmu - co jeść, a co ograniczyć?

Działanie zasadotwórcze (alkalizujące) ma większość owoców i warzyw (wyjątkiem jest groch i soja).

Najlepsze pod tym względem to:
  • kiwi, arbuz, ananas, brzoskwinie, mandarynki, pomarańcze, cytryny, maliny, truskawki.

Zaleca się następujące warzywa:

  • bakłażan, dynia, cukinia, sałata, buraki, brokuły, kapusta, marchew, seler.

Pamiętaj! Najlepiej jeść codziennie 5 porcji tych pokarmów. 

Organizm bardzo zakwaszają (i trzeba ich jeść jak najmniej) mięso oraz wędliny wieprzowe.

Kwasotwórczo działają także:

  • cukier i sztuczne słodziki, ciastka z białej mąki, kawa oraz czarna herbata.

Niekorzystne działanie maja też:

  • sery zółte i topione, jajka, śmietana, polerowany biały ryż, pszenne pieczywo oraz makaron. 

To może Ci pomóc

Czy wiesz jakich produktów nie "mieszać" ze sobą, a jakich najlepiej nie spożywać wcale?»

Jak poprzez odpowiedni dobór surowych składników swojego pożywienia możesz odmienić siebie. Czym jest dieta surowa?»



Podobne wpisy:


Co jeść by chudnąć?
Jak gotować warzywa?
Najzdrowsze diety

W czym jest najwięcej błonnika?

wtorek, 06 listopada 2012, zdrowieuroda



TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu: