Menu

Zdrowie i Uroda

Zdrowie i uroda.... artykuły, porady, ciekawostki...

Prawidłowe tętno człowieka

zdrowieuroda


Prawidłowe tętno człowieka



Puls (tętno) pokazuje nam z jaką częstotliwością bije serce. Najlepiej, gdy jest to 70-75 uderzeń na minutę, bo utrzymujące się przez dłuższy czas wyższe tętno zwiększa ryzyko chorób układu krążenie, w tym zawału czy udaru.

Pomiar tętna


Tętno można sprawdzić podczas pomiaru ciśnienia krwi, bo większość aparatów pokazuje również ten parametr. Można też zrobić to palcami i stoperem lub zegarkiem z sekundnikiem. Po prostu przykłada się palec wskazujący i środkowy prawej reki do lewego nadgarstka lub szyi (nieco z boku).

Gdy wyczujemy pulsowanie, włączamy stoper i liczymy uderzenia przez 15 sekund. Wynik należy pomnożyć przez 4, a otrzymamy liczbę uderzeń na minutę.

Uwaga! Pomiar będzie wiarygodny, gdy tętno zmierzymy po krótkim odpoczynku lub rano, wkrótce po przebudzeniu. Występuje wtedy tzw. tętno spoczynkowe


Gdy serce bije szybciej...


Puls przyspiesza pod wpływem stresu czy wysiłku, to naturalna, ale przemijająca reakcja serca. Utrzymujące się podwyższone obroty są zaś typowym objawem dla młodego wieku. Noworodki mogą mieć nawet 130 uderzeń na minutę, dzieci - 100, a młodzież - 85.

Uwaga! Jeśli szybkie tętno występuje często lub stale u osoby dorosłej, może być sygnałem:

  • nadmiaru cholesterolu, który powoduje zwężenie światła naczyń i utrudnia krążenie, a w efekcie serce musi efektywniej pracować, aby pompować krew;
  • zbyt wysokiego poziomu cukru, który wpływa na pogorszenie kondycji naczyń i gęstość krwi i w rezultacie tętno przyspiesza mniej więcej o 4 uderzenia.;
  • nadciśnienie, które utrudnia krążenie, bo napierająca na ścianki krew rozciąga je i osłabia.


Trzeba również pamiętać o tym, że palenie papierosów i nadużywanie alkoholu sprzyjają nadciśnieniu, a więc także podwyższeniu tętna.


Jak spowolnić tętno?


Gdy wyniki pomiaru tętna wyraźnie przekraczają normę albo tętno często skacze, trzeba koniecznie powiedzieć o tym lekarzowi. Niezależnie od tego, należy postarać się samemu wpłynąć na uregulowanie pracy serca.

Jak to zrobić?

Przede wszystkim trzeba postawić na regularną, ale umiarkowaną aktywność fizyczną. Należy poświecić na ni minimum pól godziny, 3-4 razy w tygodniu. W tym czasie nie można się forsować, lecz maszerować lub jeździec na rowerze w takim tempie, by bez większej zadyszki móc z kimś rozmawiać.


Dołącz do klubu zdrowych ludzi


Kliknij i sprawdź»




Podobne wpisy:

Migrena dieta
Co na pleśniawki?

Jak pozbyć się wszy?

Dna moczanowa leki

© Zdrowie i Uroda
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci