Arkadiusz Czapla
Kontakt:
e-mail : Napisz do mnie
GG : 4974783


SEO Stats powered by MyPagerank.Net
Blog > Komentarze do wpisu

Prawid這we t皻no cz這wieka



Jak sprawdzi, jakie si ma t皻no?



Puls (t皻no) pokazuje nam z jak cz瘰totliwo軼i bije serce. Najlepiej, gdy jest to 70-75 uderze na minut, bo utrzymuj帷e si przez d逝窺zy czas wy窺ze t皻no zwi瘯sza ryzyko chor鏏 uk豉du kr捫enie, w tym zawa逝 czy udaru.


Pomiar t皻na


T皻no mo積a sprawdzi podczas pomiaru ci郾ienia krwi, bo wi瘯szo嗆 aparat闚 pokazuje r闚nie ten parametr. Mo積a te zrobi to palcami i stoperem lub zegarkiem z sekundnikiem. Po prostu przyk豉da si palec wskazuj帷y i 鈔odkowy prawej reki do lewego nadgarstka lub szyi (nieco z boku).

Gdy wyczujemy pulsowanie, w陰czamy stoper i liczymy uderzenia przez 15 sekund. Wynik nale篡 pomno篡 przez 4, a otrzymamy liczb uderze na minut.

Uwaga! Pomiar b璠zie wiarygodny, gdy t皻no zmierzymy po kr鏒kim odpoczynku lub rano, wkr鏒ce po przebudzeniu. Wyst瘼uje wtedy tzw. t皻no spoczynkowe.


Gdy serce bije szybciej..


Puls przyspiesza pod wp造wem stresu czy wysi趾u, to naturalna, ale przemijaj帷a reakcja serca. Utrzymuj帷e si podwy窺zone obroty s za typowym objawem dla m這dego wieku. Noworodki mog mie nawet 130 uderze na minut, dzieci - 100, a m這dzie - 85.

Uwaga! Je郵i szybkie t皻no wyst瘼uje cz瘰to lub stale u osoby doros貫j, mo瞠 by sygna貫m:

  • nadmiaru cholesterolu, kt鏎y powoduje zw篹enie 鈍iat豉 naczy i utrudnia kr捫enie, a w efekcie serce musi efektywniej pracowa, aby pompowa krew;
  • zbyt wysokiego poziomu cukru, kt鏎y wp造wa na pogorszenie kondycji naczy i g瘰to嗆 krwi i w rezultacie t皻no przyspiesza mniej wi璚ej o 4 uderzenia.;
  • nadci郾ienie, kt鏎e utrudnia kr捫enie, bo napieraj帷a na 軼ianki krew rozci庵a je i os豉bia.


Trzeba r闚nie pami皻a o tym, 瞠 palenie papieros闚 i nadu篡wanie alkoholu sprzyjaj nadci郾ieniu, a wi璚 tak瞠 podwy窺zeniu t皻na.


Jak spowolni t皻no?


Gdy wyniki pomiaru t皻na wyra幡ie przekraczaj norm albo t皻no cz瘰to skacze, trzeba koniecznie powiedzie o tym lekarzowi. Niezale積ie od tego, nale篡 postara si samemu wp造n望 na uregulowanie pracy serca.

Jak to zrobi?

Przede wszystkim trzeba postawi na regularn, ale umiarkowan aktywno嗆 fizyczn. Nale篡 po鈍ieci na ni minimum p鏊 godziny, 3-4 razy w tygodniu. W tym czasie nie mo積a si forsowa, lecz maszerowa lub je寮ziec na rowerze w takim tempie, by bez wi瘯szej zadyszki m鏂 z kim rozmawia.


Podobne wpisy:

Migrena dieta
Co na ple郾iawki?

Jak pozby si wszy?

Dna moczanowa leki

czwartek, 23 stycznia 2014, zdrowieuroda




TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu: